HAMIL SETELAH GAGAL BERKALI - KALI ALHAMDULILAH

Alhamdullilah, Bella dah selamat melahirkan seorang anak lelaki soleh pada Jan 2020. Lepas bersalin barulah Bella berani tulis mengenai TTC...

Alhamdullilah, Bella dah selamat melahirkan seorang anak lelaki soleh pada Jan 2020. Lepas bersalin barulah Bella berani tulis mengenai TTC Bella untuk dapatkan anak sebab Bella tak nak orang kata Bella ni berlagak, tunjuk pandai padahal anak pun takda. Plus Bella bukan nak tarik simpati dengan ceritakan semua pengalaman Bella. Niat Bella hanya untuk berkongsi supaya orang yang senasib dengan Bella boleh jadikan panduan dan penguat semangat untuk tak putus asa. Kalau Bella cerita kisah sedih Bella TTC masa takda anak lagi, korang pun tengok Bella dengan pandangan kesian kan? Korang mesti kata post gambar happy - happy tapi sebenarnya dalaman sedih. Bella bukan macam tu ok, apa yang Bella post itulah Bella. Benda sedih Bella memang tak akan post. Biar je Bella tanggung sendiri. Hari tu Bella dah kongsikan TTC Bella, korang boleh klik link dekat bawah. Tapi usaha kali ini adalah yang betul - betul menjadi dan membuatkan rezeki HAMIL SETELAH GAGAL BERKALI - KALI ALHAMDULILAH. Korang boleh cuba. 

Ada beberapa lagi kisah Bella TTC. Korang boleh follow IG @Muhammadafhamfayyadh untuk baca TTC yang lain. Tapi yang ini adalah antara usaha - usaha Bella untuk Hamil. Kali ini usaha yang betul - betul membuahkan hasil. Alhamdullilah.


LETAK TARGET DAN TEKAD UNTUK HAMIL 

Selama ini, Bella takut sangat nak tulis dalam impian Bella untuk mengandung sedangkan Bella nak. Sebab Bella takut bila impian atau azam tu tak tercapai lagi sedih. HB pernah tegur, "Eh takda ke tulis impian nak anak?" Bella kata "Itukan rezeki, takutlah nak tulis. Boleh ke tercapai?" HB kata "owh ok" Tapi sebenarnya Bella silap. Mind set kita kawal segala - galanya. Impian dan tekad dalam diri, memang boleh membawa kita kearah kejayaan. Tulis, kata - kata itukan doa. Masa tahun 2019 Bella ada tekad dalam diri, sebelum umur 35, tahun 2020 aku mesti mengandung. Mesti! Tahun 2019 Bella takda booking tiket travel pergi mana - mana pun sedangkan banyak sangat offer. Sebab memang nak usaha untuk mengandung. Lupakan travel jap. Target masa tu cuma untuk menunaikan umrah jika direzekikan untuk tahun 2020. 

Bella banyak kali baca, bila kita berdoa dengan Allah s.w.t kita mesti berdoa dengan khusus. Contoh "Ya Allah ya tuhanku, kurniakanlah aku rumah banglo 2tingkat, dekat Sungai Buloh, Jiran baik - baik, rumah berharga 600k, rezekikanlah aku untuk mampu beli rumah impianku pada tahun 2020 ini untuk keselesaan ibu bapa ku dan anak - anak ku." Ha macam tu. Khusus. Bella tak pernah doa macam tu sebab Bella rasa boleh ke? Hah! Doa kena yakin dengan kekuasaan Allah s.w.t Bella tak pernah lagi doa macam tu. Macam rasa janggal sangat sebab dah biasa baca doa lepas solat je kan? Macam tu jugalah korang berdoa untuk dapatkan anak. Bella masa tu doa bukan lepas solat pun. Sambil duduk termenung macam tu dan hati terus letakkan tekad dan nekad tahun 2020 nak ada anak. 

Masa Bella mengandung tahun 2018 masa tu, Bella happy. Bahagia. Tapi dalam hati tetap rasa sedih dan berbelah bagi sebab banyak travel Bella kena batalkan. Bella macam sedihnya nak kena cancel banyak travel. Sepatutnya Bella kena lebih bersyukur mengandung. Ini Bella lebih bersedih tak dapat pergi travel. Sudahnya takda rezeki tahun tu. Hati macam berbelah bahagi kan. Jadi korang kena cuba doa dengan letakkan target yang khusus dan tekad. Bertekad untuk usaha kearah itu. Macam Bella memang tepat. Bella mengandung 2019, anak lahir tahun 2020. Allahuakbar. Alhamdullilah. 


KOSONG DAN POSITIFKAN MINDA JANGAN STRESS SANGAT PASAL ANAK

Masa ini kalau korang nak tahu, Bella memang sangat - sangat redha dah. Bella dah macam ok takpe, suami pun ok kalau takda anak lagi. Bella pun nak usaha tahun 2020. Tahun ni Bella nak fikirkan benda lain selain daripada anak. Bella nak buat aktiviti yang mengembirakan Bella banyak - banyak. Bella sebenarnya bosan sangat - sangat duduk rumah. Kegembiraan Bella bila kul 6 sebab HB balik kerja. Bella bolehlah ajak dia borak, ajak kuar pergi makan. Sebelum tu Bella pergi lepak cafe. Makan kek, minum ais blended. Shopping. Window shopping. Tidur sepanjang hari. Buat plan untuk next trip. Buat dan sibukkan diri dengan aktiviti. Bella pun sibuk kumpul medal run. HB pun ikut je. 

Masa Bella duduk rumah ni walaupun bosan tapi Bella tak jumpa aura negatif tau. Group whasapp yang stress kan Bella pun Bella keluar. Takda orang nak sakitkan ati Bella, perli Bella. Kalau bosan balik kampung. Lepak dengan adik - adik. Jumpa mak. Benda itu buatkan Bella happy. Kalau bosan duduk rumah, travel lambat lagi ajak HB lepak hotel. Rasa lemah, petang - petang jogging. Banyakkan hirup udara luar dan pandang pemandangan hijau. Segarkan mata dan otak. Korang buat plan sibukkan diri korang dengan aktiviti yang happy. Jauhkan diri dengan orang yang negatif. Bosan takpe. Jangan stress.


IKHTIAR DENGAN MAMOM HOPE DAN ENERJAX JUICE

Ini adalah minuman kesihatan yang terakhir Bella minum. Bella minum pun sebab ada yang bagi Bella untuk cuba. Bella sebenarnya malas nak minum. Tapi bila mak kata, minum jela. Cuba. Bella pun minum. Bella minum tak sampai sebotol pun. Pastu period. Period tepat plak. Selalunya period Bella memang jarang tepat. Bila tepat ni rasa macam bagus ni. Sesuai dengan Bella. Set ini untuk suami dan isteri tau. Mamom Hope untuk perempuan dan Enerjax Juice untuk lelaki. Lepas abis period tu Bella tak minum sebab dah nak bulan puasa. Jus ini buat kita rasa geram je tengok suami kita. Kah2x. Jadi bulan puasa stop la kejap. Mungkin jus ini sesuai untuk Bella atau suami. Mungkin ini juga salah satu yang membantu kami.


BERKAT BULAN RAMADHAN

Bella mengandung hujung bulan Ramadhan. Jujur sejujurnya Bella cakap, Bella buat Ramadhan kali ini macam Ramadhan terakhir untuk Bella. Bella betul - betul serahkan diri kepada Allah s.w.t bukan dengan niat untuk dapatkan zuriat tapi dengan niat untuk dapatkan keredhaan Allah s.w.t Bella mulakan dengan solat taubat. Bukan sekali Bella buat, banyak kali. Dosa dekat dunia ni bukan sikit kan? Jadi buat saja banyak kali sampai dapat taubat nasuha. Bella mula baca Al-Quran. Sebaris sehari pun tak pe janji baca dan baca surah Yassin tiap - tiap malam Khamis.

Bella masa ni jarang doa untuk dikurniakan zuriat. Bella akan doa kalau Bella rasa satu hari tu Bella solat awal waktu, hati takda fikirkan benda kotor - kotor dan takda tertengok benda yang tak elok, barulah Bella berdoa bersungguh - sungguh untuk direzekikan zuriat. Korang doa tiap - tiap hari pun takpe. Tapi Bella saja je buat macam tu sebab niat Bella memang ikhlas untuk dapatkan keredhaan Allah s.w.t dan Bella bukan buat untuk dapatkan ganjaran zuriat. Betul bila kita bersyukur banyak lagi nikmat yang akan diberi. 

Bella memang tak pernah buat IUI sebab bagi Bella kalau Allah s.w.t tak nak bagi, Buat apa pun memang tak jadi kan? Jadi Bella cuba mengabdikan diri sebagai hambanya. Mungkin dugaan ini untuk Bella kembali merayu kepadaNYA. Bulan Ramadhan kan bulan yang mulia. Banyak keberkatan yang tersimpan didalamnya. Doa orang yang berpuasa juga akan dimakbulkan. Tak lagi bulan Ramadhan akan tiba. Korang yang cuba TTC cubalah buat macam Bella. Sekali lagi bukan nak menunjuk amalan Bella. Allahuakbar. Harap dijauhkan dari sifat menunjuk - nunjuk Bella ikhlas kongsi agar kebaikan ini tersebar. Ini sajalah yang Bella boleh tolong melalui blog ni.


KEKALKAN KESIHATAN, BERAT BADAN IDEAL DAN KECERGASAN

Benda ini Bella dah ulang banyak kali. Jaga makan. Jaga badan. Korang cakap, "Eh ada je orang gemuk mengandung. Ada je orang hisap rokok mengandung." Ye betul. Tapi badan kita tak sama. Mungkin orang tu ok. Tapi ko tak ok. Ko kena ubah cara pemakanan. Daripada asyik makan makanan manis je, cubalah dua atau tiga bulan makan makanan berkhasiat. Lebihkan sayur. Hari - hari balik kerja terus tidur. Cubalah seminggu 3 kali pergi jogging. Bella sebelum puasa tu sebulan 3kali join event run. Tiap - tiap petang jogging dekat taman. Selain daripada berpeluh, Bella pun hirup udara segar. Terperuk je dalam rumah pun udara yang sama kita sedut dan keluarkan. Betul tak?


JAGA HUBUNGAN DENGAN SUAMI

Syurga isteri bawah tapak kaki suami. Jadi dapat bayangkan tak betapa isteri kena dengar cakap suami. Jujur Bella cakap, masa dulu Bella selalu sakit hati dengan suami sebab macam buat tak tahu je dengan tekanan yang Bella hadapi. Padahal HB dia nampak je macam takda apa - apa, tapi dalam hati dia nak buat terbaik untuk Bella. Dulu masa Bella kerja, selalu rasa marah dan tak ikhlas dengan suami sebab banyak barang Bella beli sendiri. Sebenarnya sikap itu kena jauhkan. Korang kena pandang suami korang dengan pandangan sayang dari hati dan ikhlas sayang dari hati. Jangan ada benda yang korang rasa bencilah, menyampahlah, tak redha lah, rasa nak mengungkit la. Jangan. Nafkah suami bagi tak cukup, sikit ke, halalkan. Janji tak pukul, tak main perempuan bersyukurlah ya. Redha suami penting. Ikhlas kita penat untuk suami. 

Lagi satu korang kena cuba waktu bersama dengan suami tu lain - lain waktu. Cubalah tengah malam, tengah pagi. Lepas subuh. Pagi - pagi sebelum pergi kerja. Ya cuba tukar - tukar. Jangan malam je. Ada masa sperma tidur. Kajian cakap pagi - pagi paling aktif jadi cubalah semua waktu ye kalau subur tu. 

Ini adalah Tips Hamil dan usaha hamil yang Bella buat sebelum ini. Korang boleh cuba kesemua tips dan usaha yang Bella kongsikan. Mana tahu berhasil. Alhamdulilah. Bella tak minta apa - apa pun. Bella cuma nak semua orang yang TTC rasa macam apa yang Bella rasa. Rasa macam mimpi. Rasa macam YA Allah s.w.t sayang dekat aku. Kalau korang rasa dugaan korang hebat, jangan lupa ada lagi yang diduga dengan hebat. Bella pun masih ada lagi dugaan hebat yang kena hadapi. Apa yang boleh kita buat, teruskan bersyukur. Yakin Allah s.w.t sayang kita. 

You Might Also Like

12 ulasan

  1. Alhamdulilah, syukur nikmat. Tips yang sangat bagus. Bab solat taubat, bangun tengah malam menunaikan solat sunat tu sis pun buat dulu. Memang ajaib, Allah beri bila dia rasa kita dalam keadaan bersedia.

    Tahniah dik Bella. Syukur nikmat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Alhamdulilah Kak Juju. Betul - betul dapat masa dah sedia sangat - sangat.

      Delete
  2. Replies
    1. Terima kasih, doakan anak soleh Bella ni terus membesar dengan sihat sempurna ya.

      Delete
  3. Alhamdulillah. Selamat menjadi mama yang solehah mendidik anak soleh

    ReplyDelete
  4. betul..ada orang dugaan dia lagi hebat dari kita tapi kita rasa kita punya dugaan ttc ni dah paling hebat..dan kita selalu tak bersyukur dengan apa yang kita ada di sekeliling kita..allah..patutnya kita bersyukur, Allah dah bagi kita macam2 tapi kita tetap tak nampak..huhu..kena ubah mind set ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, kena bersyukur dulu nanti datang nikmat yang lain-lain. Insya-ALLAH.

      Delete
  5. Alhamdulillah.. Apapun memang kita jaga hubungan dengan Allah. DIA menguji dan DIA juga Maha Memberi. Jangan berhenti usaha, doa dan akhirnya tawakal :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Jaga hubungan dengan Allah s.w.t nikmat yang lain akan menyusul.

      Delete
  6. alhamdulillah tahniah. kami tumpang gembira dengan rezeki ini ^_^

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi jadi kawan Bella anda amat Bella hargai.