AKU BUKAN SEKADAR MENULIS

Sunday

Pengalaman Bercuti Di Berastagi - Medan

Orait.. ini adalah artikel aceh.. artikel.Tukar la.Perkongsiaan Bella mengenai Percutiaan Bella di Medan. Kali ini Bella kongsikan mengenai Pengalaman Bercuti Di Berastagi pula. Danau Toba Bella dah cover habis dan kali ini perkongsiaan Bella mengenai Berastagi yang Bella dah pergi. Tidak la banyak sangat tempat yang Bella boleh cover dan pergi sebab hari ini juga Bella nak terbang balik Malaysia. Babai Medan. Ok.. jom Bella ceritakan Pengalaman Bella satu setengah hari ini di Berastagi.

berastagi medan

Pagi - pagi Bella dah keluar dari penginapan Bella di Hotel Rosse. Boleh baca disini. Penginapan Bajet Di Berastagi  Supir Ridu pun awal-awal dah sampai. Suasana pagi disini sangat sejuk. Betul ramai yang kata sama macam Cameron di Malaysia. Bella ada bercita nak pergi melawat ladang strawberry, tapi Supir Ridu tak bawa pula. Jadi pagi ini kami pergi ke Pasar saja. 

medan

Pasar buah Berastagi ini ada macam - macam yang korang perlukan. Buah - buahan yang besar - besar, sayur - sayuran yang segar, makanan dan pakaian pun ada. Bella macam nak beli buah tapi dah nak balik kan, susah lah pula nak bawa buah naik kapal terbang jadi tak beli la. Bella beli bag dan seluar jer. Owh ya, kalau korang nak beli t-shirt I LOVE BERASTAGI lebih baik beli disini. Murah dari Pasar ikan di Medan ya.

berastagi

Bella beli itu je. Lepas tu, Bella memang merancang untuk naik kuda kat sini. Hahahaha... macam budak - budak sangat. Kuda ini bawa Bella jalan-jalan keliling pasar ini je. Bella memang teringin nak naik kuda ini, jadi ambil kesempatan naik kuda di Berastagi. Syok gak. Hahahahaa. Tapi sian kuda ni bawa hakak yag bam bam ni. Hehehehe.

Berastagi

Ramai yang kata datang Berastagi haruslah cuba makan jagung manisnya!! Sebab jagung di sini segar dari ladang. Dipadankan pula dengan air tebu.

jagung sedap

Bella dah beli jagung rebus dan air tebu, sekali tengok kat menu ada jagung bakar pula. Ada banyak perasa plak tu. Pening - pening. Walaupun perut dah kenyang hasil dari makan banyak malam tadi, tapi Bella beli juga lah beberapa perasa sebab tak mahu lah balik Malaysia rasa macam rugi tak rasa semua perasa jagung yang ada.Hahahaa.. Tak yah pening - pening kan? Beli je semua. HB dah kata xpayah.. jangan paksa dear makan. Baiklah.. Bella makan kesemuanya sekali. Tapi tak habis la yer. Bagi Bella, korang beli yang original sajalah. Perasa tu buat jagung ini rasa lain.

bercuti di berastagi

Lepas Bella makan jagung bakar dan rebus tu, Bella ajak supir pergi mandi belerang di Gunung Sibayak. Memula supir tak mahu pergi, dia kata mahu mandi ke? dia serik la sebab aritu dia bawa pergi Pantai Barbara kami tak mandi pun. Ala.. Bella kan nak cerita kat korang, jadi haruslah pergi cover sebanyak tempat yang boleh. Kannn... Jauh juga la dari Pasar Buah Berastagi tu ke Gunung Sibayak ni. Takkan nak lepaskan peluang ke sini. Kang orang cerita kita terkebil - kebil tak tau. Padahal dah pergi. Tak ke rugi?

bercuti di Berastagi

Bila kami sampai disini, bau belerang memang kuat dan menusuk - nusuk ke hidung. Sepanjang kami melalui jalan ini memang banyak la tempat mandi air panas dan belerang ni, tapi supir pilih Si Debuk - Debuk ini untuk kami mandi.

gunung sibayak

Tenpatnya sangat terjaga dan bersih. Banyak sangat kolam yang di buat dan diasing-asingkan mengikut kepanasan air kolam ini. Bella cuba rendam tapak kaki pada setiap kolam. Giler terus rendam takut cair kulit. Cuma yang tak selesa disini bau belerang yang kuat dan busuk tu. Ramai yang percaya mandi air panas kat sini banyak kebaikannya. Bella nak je mandi cuma memikirkan baju basah nak letak kat mana, HB pun kata tak payah. Jadi Bella rendamkan kaki saja lah.


Sinilah sumber mata air panas disini dan akan mengalir ke kolam - kolam yang lain. Siapa kebal boleh la cuba - cuba rendam disini yer.

gunung sibayak

Ini kolam pertama. Panas gile ok. Bella nak cuba rendam kaki pun takut. Rasa wap kat tepi tu je.


Bella sempat rendam di kolam ke tiga. Bella fikir juga, mana belerangnya? Bella nak lumur kat kaki ni ha.. pastu nak lumur kat muka. Ha.. mana tahu jadi licin putih dan berseri. hahhaha. Bella tidak boleh lelama main air kat sini. Bella kena gerak. Supir bagi masa kejap je.

gunung sibayak, air panas,

Sebelum Bella berangkat ke Medan, sempat jugalah Bella baca kebaikan mandi air belerang gunung berapi Sibayak ni, Sila Bella kongsikan. Semoga bermanfaat.

1 comment:

Terima Kasih sudi jadi kawan Bella anda amat Bella hargai.