Bercuti di Medan

Horasss... Jom kita ke bandar Medan . Bella kat Medan punya bandar ni, kejap saja. Selalunya yang lama kat sini sebab nak membeli belah, ta...

Horasss... Jom kita ke bandar Medan. Bella kat Medan punya bandar ni, kejap saja. Selalunya yang lama kat sini sebab nak membeli belah, tapi Bella datang bukan sebab Shopping. Jadi memang gunakan sedikit masa saja disini. Korang yang nak terjah pengalaman Bella ke Medan, boleh klik sini yer.. MEDAN. Korang juga boleh ke Page Bercuti ha.. kat situ semua link percutiaan Bella ada.


Kami menuruni Gunung Sibayak dengan rasa puas hati kerana dapat menjejaki dan mencecah kaki ke kolam air panas. Pengalaman Bercuti Di Berastagi boleh tengok disini kalau korang terlepas. Namanya saja mandi belerang, tapi takda belerang pun. Airnya memang bau belerang. Masa kitaorang turun tu, tetiba gunung sibayak mengeluarkan asap yang banyak dan sekali lagi Bella berada dalam kawanan awan. Jalan siap tak nampak. Nasib baik supir ini sangat pakar. Senang - senang saja supir cilok walaupun jalan sangat teruk dan sangat berliku - liku. Bella keluarkan kepala dan tangan untuk merasai awan yang mengelilingi kereta kami. Sejukkkk!!! Happy bebenor dapat pegang awan sekali lagi.


Kali ini perjalanan terus ke Medan. Apa yang Bella tahu, kami sangggatt lapar. Bella bagitahu la kat Supir, Bella nak Makan di Restaurant Wang Solo. Supir Ridu kata dia tahu kat mana. Sekali sampai di Joko Solo. Tempat yang besar, cantik dan bersih. Tengok banner semua macam baru dibuka. Lapar kan.. jadi belasah sajalah janji ada bunyi Solo tu, dah ok la. Nak cari sampai kesudah x makan. Lagi teruk.


Sotong goreng tepung ni nampak macam biasa je kan? Tapi sedap wei!! siap berebut - rebut. Tepung yang sangat ranggup dan sos yang sangat sedap. Nasi tak sampai lagi. Sotong sampai dulu. Punyalah lapar.. Bella kopek2x dan gigit sikit2x sotong tu sementara nasi tu sampai. Hahaha. HB jeling - jeling sebab Bella x sabar. Bila start makan je, memang berebut sampai merajuk2x hahaaha. 


HB order nasi ayam penyet. Dia kata dia hendak makan nasi saja. Tambahan lagi Nasi Ayam Penyet adalah yang paling murah. Jimat la konon. Baik sungguh HB kite. Ayam dia memang terbaik. Ranggup dan ada rasa sedikit rempah. Jangan kan ayam, sup kosong yang diberi pun rasa sedap ya amat!! Rasa macam pati ayam tau. Pandai sungguh orang sini masak. 


Ini Bella order. Lamb and rib grill. Ada tau kat Malaysia ni, area sungai buloh satu restaurant yang masak makanan Indonesia yang sedap sangat. Restaurant tu masak Rib hotplate grill Ma sha ALLAH, punyalah sedap. Tapi, Mahall!!!! Jadi haruslah cuba makan disini pulak. Rib grill originally from Indonesia. Memang tak rugilah Bella order, sampai sekarang Bella masih mengenangkan kesedapan Rib and Lamb Grill ni. Menjilat - jilat rib tu lagi. Sampai HB kata dah la tu, dah abis. Sedappp rasa nak pergi makan lagi.


Ini air yang kami order. Bella order avocado chocolate. HB order order chocolate Blande. Sedap. Kesimpulannya Bella amat berpuas hati dengan kedai ni, walaupun tak dapat makan di Wong Solo. Bertuah sangat Bella sebab Wong Solo dah dibuka di Malaysia. Hhahahaa. takda lah kempunan sangat. Dapat makan di Joko Solo lagi best. Jika korang pergi lepas itu tak sedap seperti yang Bella kata, Bella tak tahu sebab masa Bella pergi semuanya enak, sedap, tip top siap dapat diskaun lagi sebab restaurant ini baru dibuka. Untung sangat. Ahaks.


Perut kenyang suka hati, kami pun keluar dari restaurant mencari supir. Depan restaurant tu pun penuh dengan gerai - gerai yang menjual makanan tradisi Indonesia. Tapi, HB tak bagi beli. Dia kata takut tak abis. Membazir. Ok la. Bella terus menuju ke desert yang wajib bawa pulang iaitu Bika Ambon. Semua yang masuk sini beli berkotak - kotak. Bella beli khas untuk anak tekak sendiri jer. Hahhaha.. Bila balik rumah nyesal plak rasanya beli sikit. hmm..


Bella meneruskan perjalanan dengan membeli cenderahati dan kain pasang di pasar ikan. Dorang kata murah sangat kat sini. Kan?? jadi Bella pun harus lah singgah tengok apa yang boleh ditangkap. Bella rasa murah lagi di Bandung. Bella jalan laju-laju dari satu kedai ke kedai sebab tiada apa yang menarik minat Bella untuk beli. Akhirnya Bella shopping diluar pasar ikan saja. Sebenarnya nak lari daripada peminta sedekah, extrem sungguh dorang minta sedekah. Bella lari masuk dalam kedai baju. Layanannya sangat baik, Bella beli jugalah dalam ni. Mahal. T shirt baiklah korang beli di Berastagi. Pasar buah tu.


Tengok jam ada masa lagi. Supir tanya, ada mahu kemana- mana? Terus Bella kata mahu ke istana Maimoon. Hanya untuk mencuba dan berlakon menjadi raja dan pemaisuri. Hahahha... Istana Maimoon ni, telah diubah menjadi muzium. Masuk-masuk ada pameran dan keterangan mengenai istana ini di bingkaikan dan digantung ditepi-tepi istana.


Masuk-masuk Bella terus pergi ke bahagian mencuba baju sultan. Nasib baik sempat. Padahal dorang dah nak tutup. Pilih - pilih baju, dorang semua suruh bella pakai baju gold + hitam ini sebab kena dengan tudung. Hm ok la,Bella pakai je la kan.


Bella nampak gemuk. Pakai baju berlapis-lapis kot. Terkejut tengok HB. Hemsem sungguh jika jadi raja. Hahhaa.. puji laki sendiri. Semua  pelancong kata sesuai nya korang berdua ni. Hahha. Malu kitew. Kami kena tangkap gambar secepat yang boleh.Dah nak tutup. Bising boss nya tak tutup lagi. Cukup la. Merasa jadi pemaisuri dan raja sekejap.

 
Bella ambik penerbangan terakhir untuk pulang ke Malaysia. Jadi, memang dapat memaksimumkan masa di Medan. Alhamdullilah.. kebanyakkan tempat Bella sampai. Kejap saja kami tunggu flight kami pun sampai. Babai Medan. Kenangan semulajadi amat di Danau Toba. Best.

You Might Also Like

0 ulasan

Terima Kasih sudi jadi kawan Bella anda amat Bella hargai.