Hati Seorang Ibu, Mak, Mummy atau Ummi

Selamat Hari Ibu buat semua ibu - ibu. Doakan Bella juga menjadi ibu. Mana tahu, salah seorang dari kita diangkat doanya.. aaminn.. Bella h...

Selamat Hari Ibu buat semua ibu - ibu. Doakan Bella juga menjadi ibu. Mana tahu, salah seorang dari kita diangkat doanya.. aaminn.. Bella hanya nak berkongsi kenangan lama Bella yang masih segar diingatan. Kenangan yang amat menakutkan dan tidak akan dilupakan. Kemalangan. Apa kaitan dengan hati seorang ibu, Mak, mummy atau Ummi ni? Baca sampai abis dulu.. kongsi perasaan sikit.
Kejadiaan ini berlaku pada bulan Syawal tahun 2013. HB orang Baling Kedah. (🎤 hang pi mana kerja apa, hang pi mana kerja apa 😝) Jadi masa cuti raya memang berduyun - duyun la orang pi utara. Jammed nak mam sampai nak berhenti tepi jalan nak tukar drive pun penuh. Sangat - sangat jammed. 

Masa dari KL ke Kedah alhamdullilah, kami selamat sampai. Selalunya dari KL ke Kedah HB memang semangat abis. Tapi, dari Kedah nak ke KL semangat dia dah kurang. Makan Lemang plak, badan jadi lemah la jawabnya. Kereta kena bawa ala-ala siput khinzir membuatkan mata makin berat. Jadi, HB pun berhenti la di hentian rehat untuk merehatkan diri dan tidur. 

Bella?? 


Kerja Bella memang tido jer. Kuar simpang rumah Bella dah start tidur dah. Orang kata kita duduk sebelah pemandu kena bercakap dengan dia supaya pemandu tak ngantuk, tapi kalau Bella tak tidur kerjanya bergaduh dengan HB. Kecuali pasal politik. Memang sakan laa.. sampai rasa macam erkk?? dah sampai?? tapi kekadang bosan gak cerita benda yang sama saja kan.. Selalunya Bella memang akan tidur la.

Dipendekkan cerita, masa balik tu sangat jammed dan HB terlalu penat. Sebenarnya terlalu kenyang. Bila kenyang jadi malas dan ngantuk lah kan.. jadi, HB pun berhentikan kereta dan tidur. Bella tersedar macam mamai macam tu, masa itu HB tengah memusing- musing cari parking. Penuh sesangat dan HB membuat keputusan parking di kawasan bas dan lori. Bella masa terjaga tu, tengok HB tak tidur lagi. Dia macam tengah survey macam ok tak parking sini. Bila dia tengok kiri kanan depan belakang semua kereta parking situ, dan difikirkan selamat. Jadi, HB pun tidur.

Bella tidak tahu berapa lama kami tertidur, tapi bunyi yang amat bising membuatkan Bella terjaga dengan sangat terkejut dan dengan degupan jantung yang macam nak pecah!! berdegup laju!! Bella terus jerit Dear!!! 

Bunyi tu, macam bunyi besi yang masuk dalam mesin pengisar. Perppp!! prapp!! prapp!! ranap!! remuk!! dan Bella tengok sebelah Bella tu dia!! tayar lori!!


Lori ini dah makan separuh depan kereta Bella. Waaahhh !! terkejut!! Bella tanya dengan HB. Nak kena keluar ke?? HB kata tunggu dalam. Bella macam pelik, nama kena tunggu dalam?? Buatnya minyak kuar meletup ke?? Bella tunggu sajalah kat dalam sambil tengok tayar lori. Bau minyak tak boleh cakaplah !! Tetiba orang ramai datang kerumun. Time tu, FB, ig, twitter tidak la macam sekarang semua sibuk nak merakam. Tapi, ramai yang datang tengok. Dorang terkejut tengok Bella kat dalam. Nape duduk dalam?? keluar!! semua menjerit suruh keluar !! 

Selepas mencuba berbagai cara, kereta tetap tersekat di bawah lori. Akhirnya kami semua sepakat mengangkat kereta dan melepaskannya keluar. Alhamdullilah... kereta berjaya dikeluarkan dan enjin semua masih elok dan boleh berjalan. Orang ramai minta lori itu mengalihkan kenderaannya ke tepi. Tapi lori tu cabut lari.


Lori inilah yang langgar kete Bella lepas tu lari. Sedih. Syukur kami selamat dan kereta masih boleh berjalan lagi. HB membawa kereta ke balai polis berdekatan untuk membuat report. Memang sedih kerana polis yang bertugas itu hanya buat endah tak endah siap minta duit lagi. Suka yerk makan duit orang? 

Lepas dua hari baru Bella berani telefon mak bagitahu. Auto suara mak jadi serak !! Nangis. Mungkin bersyukur Bella masih selamat. Bella yang mendengar suara tangis mak turut menangis. Itulah hati seorang mak, ibu atau ummi. Bezanya kalau korang cerita pada kawan, boss atau suami sekali pun. Pendekatan seorang ibu sangat berbeza. Kesyukuran emak atas apa yang berlaku pada kita hanya Allah S.w.t saja yang tahu. Ibu, ummi, mummy, atau emak mesti faham apa yang Bella cuba sampaikan. Hanya emak sajalah satu - satunya yang mencintai kita, yang mendoakan kejayaan kita, keselamatan dan kesihatan kita tanpa cemburu. Sayang mak. 

Hari ibu, adalah setiap hari bagi Bella. Love you mak. 

You Might Also Like

4 ulasan

  1. Allahuakbar.. Nasib baik xde apa2 jadi kat Bella n husband..

    ReplyDelete
  2. ya allah..kurang ajar terus lari lori tu..choii

    ReplyDelete
  3. seriaunye kak, mujurlah xde apa2 jadi kat akak. tapi mmg jahat la lori tu cabut cmtu je! hishh!

    anyways selamat hari (bakal) ibu , insyaAllah <3

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi jadi kawan Bella anda amat Bella hargai.